Magtens Tinder

Forside > Regler > Gamle magikere


 

Regler for ældre magikere

Stats: købes på samme måde som normalt.

Flaws/Virtues: Købes som normalt dog kan ældre troldmænd have flere flaws og virtues.(De skal stadig balancere) +1/-1 ekstra for hver 5 år over 30.

Ældre troldmænd kan tage en familiar som en +3 virtue. Det er også sandsynligt at de har haft flere Twilight episoder og kan derfor tage denne flaw flere gange.

Arts og spells: For hvert år der er gået siden de blev udlært(typisk omkring 25), får troldmanden 25 point at bruge på en af følgende ting:

  • Mindst 10 point skal bruges til at stige i Arts(købes som normalt)
  • Mindst 5 point skal bruges til spells(1 spell koster det samme som dens sværhedsgrad.
  • Op til 5 point kan bruges på abilities.(man får stadig point til abilities for ens alder oveni)
  • Op til 5 point kan bruges på at mestre(mastering) formularer.
En 50 årig troldmand der er udlært som 25 årig vil således f.eks. have: Ialt 25*25 point = 625.

Arts 350 + 150(fra starten).

F.eks. 15,11,10,9,9,7,6,5,5,5,5,5,5,5,5

Spells: 150 + 150(fra starten)
Abilities: 0 + normalt(f.eks. 4+ 50 for Tremere).

Og 125 på at mestre formularer.

Vejledende stats

For at gøre det lidt nemmere at lave ældre troldere, er der her nogle tabeller med vejledende stats. De er delvist baseret på ovenstående system.

Der er ikke taget højde for at det som regel er lettest at lære en stat på de lave niveauer, ligeledes er der heller ikke taget højde for at yngre troldere ofte har begrænsede ressourcer og har pligter, mens ældre troldmænd skal bruge tid på livseliksirer.

Ordforklaring:

  • YAG = Year after gauntlet.
  • Lav. En troldmand, der ikke er specielt god til denne stat vil have dette niveau.
  • Middel. En gennemsnitlig troldmand vil følge dette niveau.
  • Høj. En troldmand, der rimelig dedikeret går op i denne stat, vil have dette niveau.
  • Max. Bud på teoretisk max, hvis man stort set ikke laver andet end at booste denne stat. Afhænger meget af virtues og adgang til bøger/vis/læremestre.

Magic Theory

Magic Theory er en af de nemmere skills at blive god til. Den kan forbedres på mange måder, og selv ved høje niveauer har man muligheden for at få meget experience ved at studere rå vis. Desuden får man point i forbindelse med andet laboratoriearbejde.
YAGLavMiddelHøjMax
03467
545811
1056 1014
20681319
409111825
6011142231
8012162536
10014172840

Certamen

Certamen er svær at forbedre - det er stort set kun story experience, der kan booste den på de højere niveauer.
YAGLavMiddelHøjMax
0 2 3 4 8
5 2 3 5 10
10 2 3 5 12
20 3 4 7 15
40 4 5 9 19
60 5 6 11 23
80 5 6 12 26
100 6 7 14 29

Arts

Følgende niveauer er for en trolder, der bruger en rimelig tid på at studere de 15 magikunster. En, der er meget dedikeret, vil have op mod halvanden gang så meget xp i statsene, hvorimod en, der sløser med sin grundviden vil have 30% mindre. Det teoretiske max er omkring 2,5 gange mere xp.

Bemærk at en trolder skal have mindst 5 i alle kunstarter for at kunne tage en lærling, hvorfor progressionen tilstræber at nå dette niveau i alle.

YAG Specialist Dualist Concentrated Widely Adept GeneralistXP
0 16,4,2,1 12,11,3 10,10,8,2,1 5x7,4 6,6x5,4,4,3,2,2,2,2,1 150
5 19,2x5 2x13,2x5 3x11,2x5 5x8,5,4 7x7,5x3 225
10 22,3x5 2x15,4x5 3x12,3x5 5x9,5x5 7x7,8x4 300
20 27,5x5 2x19,5x5 3x14,7x5 5x10,10x5 7x9,8x5 450
30 32,5x5 2x22,6x5 3x16,12x5 5x13,10x5 7x10,8x7 600
40 36,5x5 2x25,7x5 3x19,12x5 5x15,10x5 7x12,8x7 750
50 39,8x5 2x27,9x5 3x21,12x5 5x17,10x5 7x13,8x8 900
60 42,10x5 2x29,13x5 3x23,12x5 5x18,10x5 7x14,8x9 1050
70 45,11x5 2x31,13x5 3x25,12x5 5x20,10x5 7x14,8x10 1200


Oprettet
Muyten
Opdateret 2005-02-01
Frederik